Kāpēc pētīt patērētāju uzvedību?

Tradicionālais mārketings velta uzmanÄ«bu tiem mainÄ«gajiem 4P, kurus kompānijas kontrolē savā iekÅ¡ienē – Produkts, Cena, IzplatÄ«Å¡ana, Noiets (pakalpojumu situācijās izmanto paplaÅ¡ināto 7P). Arī lielākā vadÄ«tāju enerÄ£ijas daļa tiek veltÄ«ta tieÅ¡i iekšējām aktualitātēm, citiem vārdiem – kompānijas “skatās uz iekÅ¡u”. BÅ«tiskākā šādas pieejas problēma: tās “neskatās uz āru” un ignorē visa biznesa centru – klientu.

Te vietā būtu sens stāsts:

Večuks noķer Zelta zivtiņu, kura saka:
– Nomutē mani, vecÄ«t! Es pārvērtÄ«Å¡os par princesi un bÅ«Å¡u tava sieva!
Večuks, nebilstot ne vārda, ieliek zivtiņu kabatā, bet tā sāk dīdīties:
– VecÄ«t, vecÄ«t, kāpēc tu mani nebučo?
– Manā vecumā labāk runājoÅ¡a zivs, nevis vēl viena vecene uz kakla.

Daudzas kompānijas paļaujas uz to, ka it kā kvalitatÄ«vs produkts, it kā draudzÄ«ga cena, it kā labas tirdzniecÄ«bas vietas un it kā aktÄ«va reklāma garantē pārdoÅ¡anas rezultātu. Citiem vārdiem, ja vien radÄ«sim “Zelta zivtiņu”, tālāk viss ies kā smērēts! Bet reālajā dzÄ«vē lietas notiek citādi. Mārketinga vēsture ir bagāta ar piemēriem, kuros arÄ« “nevainojamas zivtiņas” klientu izvēli tomēr nav izpelnÄ«jušās.

Apple, kuram šobrīd piedēvē mārketinga ģenialitāti, pagalam neveicās ar savam laikam tehniski izcilo Lisa. Vērā ņemamus pārdošanas apjomus tā arī neguva tiešām lieliskais Electrolux Trilobite. Tikai nesen Latvijā startēja un drīz arī izzuda daudzsološā ēdienu piegāde mājās Klang!. Kaut arī aizsākts pirms varenā draugiem.lv, sociālais portāls klase.lv par būtisku spēlētāju nav kļuvis un šobrīd ir nopērkams par nieka 3000,- Ls

Kur problēma? Mana versija – uzņēmumi izveidoja “Zelta zivtiņas”, bet neizpētÄ«ja, kas notiks patiesÄ«bas mirklÄ«, kurā klientam bÅ«tu “jāsāk bučot princese”. Citiem vārdiem, uzņēmumi “skatÄ«jās uz iekÅ¡u” lai radÄ«tu perfekto produktu, bet “nepaskatÄ«jās uz āru”, nepapētÄ«ja kādu patērētāju uzvedÄ«bas (consumer behaviour) aspektu ietekmē klients vai nu pirks vai varbÅ«t arÄ« ignorēs Å¡Ä·ietami lielisko piedāvājumu.

Rezultātu vēsture zina.

  • Vai esi sastapis it kā labu piedāvājumu, kurÅ¡ tomēr neņem vērā klienta vajadzÄ«bu?
  • Vai kļūdÄ«ties ar piedāvājumu ir nācies Tavam uzņēmumam vai Tev paÅ¡am?
This entry was posted in Pamati, Pārdošana, Vadība and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Iesaki:



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>