Kas ir mārketings?

Kas ir mārketings?

Žeroms Makartijs (Jerome McCarthy) jau 1960. gadā izveidoja modeli, kas joprojām lielā mērā ir mārketinga plānošanas pamatā –  Mārketinga Miksli jeb 4P. Neskaitāmās mācību grāmatās šo modeli vēlāk popularizēja Filips Kotlers (Philip Kotler).

Bet cilvēka dabā ir lietas vienkāršot. Ikdienas skrējienā daudzi primitivizē arī 4P modeli. Kā tas notiek? Liela daļa sabiedrības ar vārdu “mārketings” saprot reklāmu. Reklāmu un neko vairāk!

Papētot augstāk redzamo attēlu, secinām, ka reklāma ir tikai daļa no Masu komunikācijas, kas, savukārt, ir tikai viena sadaļa no Noieta veicināšanas. Secinājums – liela sabiedrības daļa un pat daudzi biznesu vadītāji par “mārketingu” uzskata tikai šauru šīs jomas apakšsadaļu. Kādas tam ir sekas reālajā dzīvē?

Vairumam mārketinga vadītāju trīs no četriem P nav iespēju ietekmēt. Visbiežāk produktam (Product), cenošanai (Price) un izplatīšanai (Place) mārketinga ļaudis vienkārši netiek klāt. Kas paliek pāri? Paliek noieta veicināšana (Promotion). Bet arī šajā jomā mārketinga cilvēki visbiežāk nekontrolē klientu apkalpošanas procesus. Secinājums – mārketinga ļaudis, kuriem vajadzētu operēt ar četriem P, visbiežāk tiek degradēti līdz nepilna viena P – reklāmas – pārvaldīšanai.

Viesojoties Rīgā, Filips Kotlers stāstīja ilustratīvu, bet skumju stāstu – kādā konferencē viņš saticis lielas aviokompānijas mārketinga viceprezidentu. Gadījies tā, ka uz konferenci Kotlers ieradies tieši ar šīs kompānijas reisu. Avio darbonis neesot laidis garām iespēju specialitātes guru iztaujāt:

– Kādi ir Jūsu vērojumi par mārketingu mūsu kompānijā?

– Jūsu stjuaršu apkalpošanas iemaņas īsti izkoptas nebija.
– Ar darbinieku apmācību nodarbojas Personāla departaments.

– Es neesmu izvēlīgs, bet vista bija remdena un sīksta!
– Par ēdieniem atbild Ēdināšanas pārvalde.

– Garajā lidojumā pat biznesa klasē kājām bija par maz vietas.
– Attālumus starp rindām nosaka Operāciju departaments.

– Ar šīm neērtībām, par ko es biznesa klasē maksāju dubulti?
– Cenošanas politiku pie mums veido Direktoru padome!

– Tad ar ko, pie velna, nodarbojaties Jūs?
– Ziniet, es te dažādus reklāmas materiālus veidoju…

Profesionāļi par šo varētu vien pasmaidīt – kārtējais pusP mārketinga menedžeris! 😀 Tomēr šādām komiskām situācijām ir nepatīkamas sekas.

Daudzi uzņēmumi īsti nesaprot, kas ir mārketings, kādas ir tā funkcijas un kādām jābūt mārketinga cilvēku pilnvarām, lai šīs funkcijas pildītu. Līdz ar to daudziem mārketinga cilvēkiem nav iespēju praktizēties lietās, kas ir viņu specialitātes būtība. Rezultāts? Mirklī, kad gadās iespēja ietekmēt kompānijas Produktu, Cenošanu un Izplatīšanu, mārketinga ļaudīm nepietiek prakses un zināšanu, lai šīs mārketinga pamatfunkcijas uzņemtos.

Morāle?

  • Mārketinga ļaudīm – nemitīgi pilnveidot un uzturēt sevi “profesionālajā formā”, lai spētu uzņemties ne tikai “vizītkaršu druku” un reklāmas “budžetu tērēšanu”, bet risināt pilnu mārketinga funkciju spektru!
  • Uzņēmumiem – neieslodzīt mārketinga cilvēkus reklāmā, bet dot viņiem plašāku praksi! Ir naivi gaidīt pilnvērtīgu mārketinga pienesumu, ja organizācija saviem speciālistiem patiesībā nedod iespēju ar to nodarboties.

Par šādu uzstādījumu esmu uzklausījis ne vienu vien oponējošu repliku.

  • Kāda ir Tava pieredze?
  • Vai esi novērojis līdzīgas situācijas par un ap mārketingu?

2 comments

Kas ir patērētāja uzvedība? | Kārlis Apkalns

[…] Tradicionālais mārketings velta uzmanību tiem mainīgajiem 4P, kurus kompānijas kontrolē savā iekšienē – Produkts, Cena, Izplatīšana, Noiets (pakalpojumu situācijās izmanto paplašināto 7P). Arī lielākā vadītāju enerģijas daļa tiek veltīta tieši iekšējām aktualitātēm, citiem vārdiem – kompānijas “skatās uz iekšu”. Būtiskākā šīs pieejas problēma: tās “neskatās uz āru” un ignorē visa biznesa centru – klientu. […]

Tweets that mention

[…] This post was mentioned on Twitter by Karlis Apkalns, Kārlis Apkalns. Kārlis Apkalns said: Kas ir mārketings? http://apkalns.lv/2010/09/kas-ir-marketings/ […]

Leave a Reply

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *