Vai mana ziņa ir uztverama?

Vai mana ziņa ir uztverama?

Gan kompānijas, gan ikviens no mums laiku pa laikam veido kādu ziņojumu. Ziņojumi mēdz būt ļoti vienkārši: “Pārdodu bezšķirnes kucēnus!”, “Pasniedzu angļu valodas privātstundas!” vai “Pusdienu piedāvājums – 2,50 Ls”. Ziņojumi mēdz būt arī komplicētāki. Un gadījumos, kuros ziņu veido vairāk nekā daži vārdi, sākas problēmas.

Autors problēmu visbiežāk nepamana. Viņš formulē ziņu, izplata to un pieņem, ka ar to pašu rezultāts ir gluži vai garantēts. Taču nereti tālāk notiek…   … nekas. Kamdēļ tā?

Biežākais iemesls – auditorija ziņu vienkārši nav uztvērusi. Tas mēdz notikt dēļ:

Gan kompāniju, gan atsevišķu cilvēku ziņojumiem šīs kļūmes gadās vienlīdz bieži.

Mirkli atpakaļ reklāmas aģentūra Airport veica vienkāršu uztveramības testu Rīgā izvietotām vides reklāmām. Rezultāti ir gana uzskatāmi (video skatīt zemāk) un nav glaimojoši reklāmu saimniekiem. Taču vai līdzīgs tests būtu aktuāls tikai vides reklāmām?

Ikvienas vēstules un arī tiešā pasta sūtījuma autoram būtu vērts to pārbaudīt, iedodot rokā nesagatavotam cilvēkam. 15 sekundes vēlāk (aptuveni tik ilgs ir “uzmanības kredīts” nepazīstamiem papīriem) vēstuli vajadzētu “atņemt” un noskaidrot: ko ziņas saņēmējs ir sapratis, vai viņš ir ieinteresēts lasīt tālāk un vai viņš “ir nopircis” vēstules vēstījumu.

Ikvienam automātiskā atbildētāja ziņas un arī radio reklāmas autoram būtu vērts to pārbaudīt, trokšņainas ielas vidū iedodot noklausīties nesagatavotam cilvēkam. Pēc tam vēlams piefiksēt, vai klausītājs ir iegaumējis ziņojumā ietvertās adreses, telefona numurus un vai ir sapratis ziņojuma avotu.

Ikvienam prezentācijas slaida un arī preses maketa autoram būtu vērts to pārbaudīt, tikai uz dažām sekundēm  parādot nelielai auditorijai. Pēc tam vēlams uzzināt, ko un vai vispār auditorija ir paspējusi uztvert. Preses maketa gadījumā vēlams arī paeksperimentēt, vai ziņa tiks pamanīta arī sludinājumiem pieblīvētas avīzes lapas stūrī.

Ko parasti dara ziņu autori, izdzirdot sarūgtinošo auditorijas repliku – “neko nesapratu”? Visbiežāk tiek vainota it kā nesagatavota, nepiemērota vai kā citādi neriktīga auditorija.

Bet varbūt būtu vērts vispirms notestēt: “Vai mana ziņa ir uztverama?”

Airport vides reklāmu uztveramības eksperimenta video:

Pēc video noskatīšanās aktuāli jautājumi:

  • Vai esat sastapuši neuztveramas ziņas, kuras liek justies kā neriktīgai auditorijai?
  • Kā jūs pārliecināties, vai Jūsu ziņas ir auditorijai viegli uztveramas?

Paldies reklāmas aģentūrai Airport par ieguldījumu latviska mārketingā izglītojošu materiālu klāsta papildināšanā!

Karlis

Website:

2 comments

Dāvids

Rakts ir ļoti pamatots -super!
Jo ir skaidri nodefinētas lietas, ko var iegūt, pieturoties pie šīm atziņām.

    Karlis

    Pēc būtības līdzīgi savu piedāvājumu uztveramības testi ir aktuāli ne vien reklāmā, bet arī pārdošanā. Jo arī pārdošanā krietni daudzi piedāvājumi “aiziet pēc piena” tā arī neizprasti…

Leave a Reply

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *