Vai mana ziņa ir uztverama?

Gan kompānijas, gan ikviens no mums laiku pa laikam veido kādu ziņojumu. Ziņojumi mēdz bÅ«t ļoti vienkārÅ¡i: “Pārdodu bezÅ¡Ä·irnes kucēnus!”, “Pasniedzu angļu valodas privātstundas!” vai “Pusdienu piedāvājums – 2,50 Ls”. Ziņojumi mēdz bÅ«t arÄ« komplicētāki. Un gadÄ«jumos, kuros ziņu veido vairāk nekā daži vārdi, sākas problēmas.

Autors problēmu visbiežāk nepamana. Viņš formulē ziņu, izplata to un pieņem, ka ar to paÅ¡u rezultāts ir gluži vai garantēts. Taču nereti tālāk notiek…   … nekas. Kamdēļ tā?

Biežākais iemesls – auditorija ziņu vienkārÅ¡i nav uztvērusi. Tas mēdz notikt dēļ:

Gan kompāniju, gan atsevišķu cilvēku ziņojumiem šīs kļūmes gadās vienlīdz bieži.

Mirkli atpakaļ reklāmas aģentūra Airport veica vienkāršu uztveramības testu Rīgā izvietotām vides reklāmām. Rezultāti ir gana uzskatāmi (video skatīt zemāk) un nav glaimojoši reklāmu saimniekiem. Taču vai līdzīgs tests būtu aktuāls tikai vides reklāmām?

Ikvienas vēstules un arÄ« tiešā pasta sÅ«tÄ«juma autoram bÅ«tu vērts to pārbaudÄ«t, iedodot rokā nesagatavotam cilvēkam. 15 sekundes vēlāk (aptuveni tik ilgs ir “uzmanÄ«bas kredÄ«ts” nepazÄ«stamiem papÄ«riem) vēstuli vajadzētu “atņemt” un noskaidrot: ko ziņas saņēmējs ir sapratis, vai viņš ir ieinteresēts lasÄ«t tālāk un vai viņš “ir nopircis” vēstules vēstÄ«jumu.

Ikvienam automātiskā atbildētāja ziņas un arī radio reklāmas autoram būtu vērts to pārbaudīt, trokšņainas ielas vidū iedodot noklausīties nesagatavotam cilvēkam. Pēc tam vēlams piefiksēt, vai klausītājs ir iegaumējis ziņojumā ietvertās adreses, telefona numurus un vai ir sapratis ziņojuma avotu.

Ikvienam prezentācijas slaida un arī preses maketa autoram būtu vērts to pārbaudīt, tikai uz dažām sekundēm  parādot nelielai auditorijai. Pēc tam vēlams uzzināt, ko un vai vispār auditorija ir paspējusi uztvert. Preses maketa gadījumā vēlams arī paeksperimentēt, vai ziņa tiks pamanīta arī sludinājumiem pieblīvētas avīzes lapas stūrī.

Ko parasti dara ziņu autori, izdzirdot sarÅ«gtinoÅ¡o auditorijas repliku – “neko nesapratu”? Visbiežāk tiek vainota it kā nesagatavota, nepiemērota vai kā citādi neriktÄ«ga auditorija.

Bet varbÅ«t bÅ«tu vērts vispirms notestēt: “Vai mana ziņa ir uztverama?”

Airport vides reklāmu uztveramības eksperimenta video:

Pēc video noskatīšanās aktuāli jautājumi:

  • Vai esat sastapuÅ¡i neuztveramas ziņas, kuras liek justies kā neriktÄ«gai auditorijai?
  • Kā jÅ«s pārliecināties, vai JÅ«su ziņas ir auditorijai viegli uztveramas?

Paldies reklāmas aģentūrai Airport par ieguldījumu latviska mārketingā izglītojošu materiālu klāsta papildināšanā!

This entry was posted in Komunikācija, Pārdošana and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Iesaki:



2 Responses to Vai mana ziņa ir uztverama?

  1. Dāvids says:

    Rakts ir ļoti pamatots -super!
    Jo ir skaidri nodefinētas lietas, ko var iegūt, pieturoties pie šīm atziņām.

    • Karlis says:

      Pēc bÅ«tÄ«bas lÄ«dzÄ«gi savu piedāvājumu uztveramÄ«bas testi ir aktuāli ne vien reklāmā, bet arÄ« pārdoÅ¡anā. Jo arÄ« pārdoÅ¡anā krietni daudzi piedāvājumi “aiziet pēc piena” tā arÄ« neizprasti…

Leave a Reply to Dāvids Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>