Kartupeļi un konfektes sociālajos medijos

Biznesa vidē pēdējā laikā populāra tēze ā€“ Å”obrÄ«d varot Ä«sināt mārketinga budžetus.Ā Kāpēc tā? Reklāmai varot netērēties, jo sociālajos medijos ā€žviss notiek par veltiā€. Kur te kartupeļi un kur – konfektes?

Cilvēkiem ir tendence dzirdēt tikai to, ko viņi vēlas dzirdēt vai arÄ« ā€“ saklausÄ«to interpretēt un kombinēt sev ērtā veidā. Ā Kā tas izpaužas? Nu, piemēram…

Pārdevēja veikalā jautā knēvelim – JānÄ«t, vai tieŔām esi pārliecināts, ka mamma lika nopirkt 300 gramus kartupeļu un 9 kilogramus konfekÅ”u?

Smieklīgi? Pasmaidīt var! Un kopumā ir skaidrs, kā radusies situācija.

LÄ«dzÄ«gi kā JānÄ«tim ļoti gribas daudz, daudz konfekÅ”u, tā biznesa vadÄ«tājiem ir svarÄ«gi atrast ekonomijas iespējas. Tā dēļ viņiĀ saklausās ziņas par sociālajiem medijiem un ar tikpat nopietnām sejām kā JānÄ«tim veido kartupeļukonfekÅ”u interpretācijas par iespējām taupÄ«t.

Ir tiesa ā€“ sociālajos medijos ļaudis popularizē ziņas. Å o tendenciĀ ilustrē Dekarta pārfrāzējums: ā€žEs dalos, tātad es esmu.ā€ BÅ«tiskā nianse ā€“ ļaudis dalās ar sev aktuālām ziņām. Kādiem kritērijiem atbilstoÅ”u vēstÄ«jumu lietotāji uzskata par izplatāmu?

  • ziņa ir aizraujoÅ”a, un priecāties par to vienam bÅ«tu muļķīgi
  • saturs noderēja man, tas var noderēt arÄ« apkārtējiem
  • es jÅ«tos acÄ«gs un dāsns, Å”o iesakot
  • man rÅ«p autora idejas panākumi
  • vēstÄ«jums var apkārtējos pasargāt no nepatikÅ”anām

(PlaŔāksĀ Seth Godin nosacÄ«jumu uzskaitÄ«jums atrodams te.)

Vai Å”iem kritērijiem atbilstoÅ”i vēstÄ«jumi sociālajiem medijiem rodas ā€žpar veltiā€? Reālistiskākā atbilde – NĒ! Ziņa, kura efektÄ«vi izplatās, prasa krietni daudz uzmanÄ«bas un, visbiežāk, arÄ« nopietnus resursus.

Starp pirmajiem, kuriĀ jau 2001. gadāĀ saprata klientiem aktuāla vēstÄ«juma spēku un tajā arÄ« nopietni investēja, bija BMW America ar BMW Films – The Hire projektu. Daudzi apgalvo, ka projekts ir mainÄ«jis Ŕī mirkļa izpratni par mārketinga komunikāciju.

Gluži nesens, rÅ«pÄ«gi izstrādāts un noteikti ne par velti tapis irĀ T-Mobile projekts Heathrow lidostā, kurÅ” nedaudzās dienās ir jau sasniedzis miljonus skatÄ«jumu:

Latvijas risinājumu, kuri sekmētu ziņas izplatÄ«Å”anu paÅ”u lietotāju spēkiemĀ tieŔām efektÄ«vi, ir maz. Aptaujājot nozares vietējās autoritātes, Latvijas piemēru klāsts bija pārsteidzoÅ”i Ä«ss.Ā Tika minētaĀ Tuborg alus ienākÅ”ana Latvijā, mediju aÄ£entÅ«rasĀ Inspired analÄ«tiÄ·a rekrutācijas kampaņaĀ www.nolauzklavinu.lv,Ā jaunāĀ Mini testi T/CĀ Alfa un vēl tieŔāmĀ nedaudzi citi.

Kamdēļ piemēru saraksts ir tik īss? Un kāds ir secinājums par kartupeļiem un konfektēm?

Sociālajos medijos sev aktuālas ziņas lietotājiĀ tieŔām izplata bez maksas. Taču tas nerada iespēju automātiski Ä«sināt budžetus.Ā Satura radÄ«Å”anai ir vai nu jāvelta nopietni iekŔējie resursi (Nolauz Kļaviņu), vai arÄ« jāatrod pietiekami lÄ«dzekļi vēstÄ«juma ārējaiĀ radÄ«Å”anai (Mini & T/CĀ Alfa).

Vēl paradoksāla atziņa – lai lietotāji zÄ«moliem vai kampaņām sāktu sekot un sociālajos medijos izplatÄ«tu vēstÄ«jumus par velti, pat 75% lietotāju iesākumā nepiecieÅ”ams… Ā  … gluži tradicionāls apmaksātas reklāmas impulss.

9 kilogrami konfekÅ”u un budžetu Ä«sināŔana te nu nekādi nesanāk.Ā Dažos gadÄ«jumos efektÄ«va sociālo mediju izmantoÅ”ana var prasÄ«t pat lielākas investÄ«cijas. Å Ä«s patiesÄ«bas nedzirdÄ“Å”ana, iespējams, ir starp iemesliem, kamdēļ Latvijā tapuÅ”u, lietotāju aktÄ«vi izplatÄ«tu vēstÄ«jumu ir tik maz.

  • Ar kādiem vēstÄ«jumiem sociālajos medijos dalies Tu?
  • Kas, Tavuprāt, ir Latvijā interesantākie lietotāju izplatÄ«to vēstÄ«jumu piemēri?
This entry was posted in Komunikācija, Vadība and tagged , . Bookmark the permalink.

Iesaki:

ļ»æ

22 Responses to Kartupeļi un konfektes sociālajos medijos

  1. alens says:

    Gribēju autora un KI plaŔāku iztirzājumu arÄ« par pieminēto Tuborg kampaņu. Lai gan dÄ«vaini, ka nesavilkāt to kopā vēl ar nākamās nakts pasākumu VecrÄ«gā, kas pulcēja trendseterus.

    • Karlis says:

      JāatzÄ«st godÄ«gi – par Tuborg kampaņu zinu tik daudz, cik no web-ā atrodamās informācijas.
      Pilna info par weba Viral kampaņas turpinājumu un citiem kampaņas elementiem man nav.
      Kas vēl notika Å”ajā pasākumā? Vari padalÄ«ties?

    • KI says:

      Piedodiet, Alan… nepamanÄ«ju tādu Tuborg kampaņu. Laikam tais dienās dzēru Užavnieku un Cēsinieku. Neietrāpiju vispasaules tÄ«meklÄ«.

      Nu redziet.. tā arī viņi nesatika vienu no viedokļa līderiem alus jomā:)

  2. Alberts says:

    Sviests. Cilvēks, kurÅ” sevi tviterÄ« dēvē par pasniedzēju konstultantu ir spējÄ«gs uz tādu virspusējÄ«bu. Pfu.. Ne kapeiku nemaksātu Ŕādam konsultantam.

    • Karlis says:

      Paldies, Albert, par Tavu izsvērto viedokli un argumentāciju! Tā dod papildus izpratni un zināŔanas man un arÄ« citiem lasÄ«tājiem!

    • KI says:

      Izskatās, ka Alberts “ne kapeiku” nav gatavs maksāt arÄ« nevienam citam konsultantam, un nav gatavs mācÄ«ties bez konsultantiem.

      Pretējā gadījumā būtu uzzinājis, ka komentējot www pārstāv ne tikai savu peronisko viedokli,bet veido arī sava uzņēmuma reputāciju un tēlu.
      Dotais komentārs, pēc formas un satura, atstāj negatīvu iespaidu par Alberta kompānijas kompetenci un profesionalitāti.

      Iesaku pārrunāt jÅ«su kompānijas iekÅ”ienē, par katra darbinieka atbildÄ«bu pret kompāniju, uzstājoties interneta vietnēs.

  3. Agrita says:

    Manuprāt, ar kampaņu viss ir kārtÄ«bā, jo, cik sapratu no autoru komentāra, tad patiesi svarÄ«gi bija atrast piemērotu darbinieku, nevis izklaidēt tviter auditoriju un tos, kuri nevienu skaistu kampaņu nav dzÄ«vē ne reizi realizējuÅ”i, cien. Apkalna kungs. šŸ™‚ Skolā personālvadÄ«bas pasniedzēja pieminēja Å”o kampaņu, kā vienu no veiksmÄ«gākajiem piemēriem, ta kā žetons organizatoriem. Cauruma nebija, tikai smagais atlases darbiņŔ gan jau ka.. as usual! Ceru, ka Ŕādas interesantas kampaņas bÅ«s vairāk!

    • Karlis says:

      Sveicināta, Agrita!

      Nolauz Kļaviņu kampaņas sākums tieŔām bija Å«ber-pere-kruts! Respect! Super! Un tieÅ”i tamdēļ es to pieminu kā vienu no LV labajiem piemēriem! Kaut bÅ«tu vairāk tādu! Un arÄ« komunikācijas regularitāte (vidēji reizi 3-5 dienās) bija Ok.

      Bet, ja aÄ£entÅ«ru cilvēki man mēģinās iestāstÄ«t, ka pārtraukums starp diviem ierakstiem kampaņā no 4. oktobra lÄ«dz pat 4. novembrim (skatÄ«t mājas lapu) esot kaut kā pieņemams un attaisnojams, tad nu… give me a break!…

      Ja komunikāciju aÄ£entÅ«rai galvenais ir atrast darbinieku, bet tai pilnÄ«gi vienalga, kā izskatās tās publiskā komunikācija, Ŕāda kampaņas nežēlÄ«ga iedzÄ«Å”ana mēnesi garā komā var bÅ«t arÄ« vienaldzÄ«ga. Bet, ja aÄ£entÅ«ra vēlas parādÄ«t, ka tā spēj profesionāli komunicēt arÄ« pati, tad…

      Nu nav nopietni tirgot zobārsta pakalpojumus, ja pirmais, ko atklāj paŔu smaids, ir pārītis izsistu zobu!

      • Agrita says:

        GrÅ«ti bÅ«s piekrist… Nezinu, vai mani baigi interesētu atlases sÄ«kumi par visiem kandidātiem un lielā aÄ£entÅ«ras plātÄ«Å”anās, kā to dara citi.

        AÄ£entÅ«ra forÅ”i aktivizēja kampaņu un “nekrita” uz nerviem tālākajos atlases posmos… Tādēļ vēl jo vairāk, prieks, ka spēja “neapnikt”.

        Tik tālu viss kārtÄ«bā un salauztie zobi visdrÄ«zāk ir kādam citam, kurÅ” spēj atrast negatÄ«vo it visā! šŸ™‚

        • Karlis says:

          AÄ£entÅ«ra tieŔām forÅ”i aktivizēja kampaņu! Un tieÅ”i par Å”o es esmu to pieminējis starp nedaudzajiem LV labajiem piemēriem.

          Bet pēc tam uz mēnesi apturēt (nogalināt) kampaņu – tam bÅ«tu kādi stratēģiski apsvērumi?… šŸ˜€ Ja neesi strādājusi komunikācijā, tad Ŕādas pārdomas varētu bÅ«t piedodamas. Bet, ja Tev ir kāds sakars ar aÄ£entÅ«rām, tad Å”is izskatÄ«tos pēc ļoti ļaunas ironijas.

          Bet labāk liekam mierā Kļaviņu! ViņŔ taču Å”obrÄ«d jau ir nolauzts! šŸ™‚
          Ko labu domā par BMW projektu?

          • Agrita says:

            Nav ievērots. Vairāk gan iemanÄ«ts Samsung projekts. Interesanti, ko viņi iesāks ar to varzu sekotāju…

            • Karlis says:

              BMW The Hire vispār sāka free content for customers lietu. Vēsturisks projekts! Rakstā ir links. Domāju – ir vērts izpētÄ«t!

              Ui… Samsung tieŔām ir aizgājis kā “prērijas ugunsgrēks”. Nez, kur Samsung bÅ«s tāds budžets, lai samaksātu visus nosolÄ«tos ziedojumus?

              Bet Samsung gadÄ«jumu es neredzu kā satura izplatÄ«Å”anu – Twiboni TwitterÄ« tomēr vēl nav gluži “saturs”! šŸ™‚

  4. Ginta Bakane says:

    Neliels precizējums! šŸ™‚

    Kampaņai bija vairāki mērÄ·i, no kuriem primārais tomēr bija atrast piemērotāko kandidātu. Pieredze rāda, ka piemērota kandidāta atraÅ”ana vairumā gadÄ«jumu aizņem pat vairāk kā mēnesi, tādēļ sociālos medijus izmantojām kandidātu piesaistei kampaņas pirmajā posmā. Rezumē par kampaņu Kļaviņa vārdiem pieejams http://www.nolauzklavinu.lv. DrÄ«zumā ievietosim arÄ« skaistu Case study.

    Turklāt, sociālie mediji bija tikai viens no mediju kanāliem potenciālo kandidātu piesaistei. Kampaņa tikai komunicēta arÄ« “Ilustrētajā Zinātnē”, kas, izrādÄ«jās viens no veiksmÄ«gākajiem kanāliem – lielākā daļa dalÄ«bnieku, kurus aicinājām uz treÅ”o kārtu, par kampaņu uzzināja tieÅ”i no Ŕī mediju kanāla. Tādejādi runājot par Å”o kampaņu, nevajadzētu aizmirst arÄ« pārējo mediju kanālu nozÄ«mi.

    Labā ziņa – kampaņas izmaksas nepārsniedza standarta darba sludinājuma ievietoÅ”anu uz vairākām nedēļām Latvijas populārākajos darba meklētāju portālos.

    • Karlis says:

      Izmaksas nepārsniedza standarta darba sludinājuma ievietoÅ”anas izmaksas darba meklētājos?…

      Izlasot Å”o apgalvojumu rÅ«pÄ«gi, rodas aizdomas, ka jaudÄ«gas komunikāciju aÄ£entÅ«ras iekŔējo resursu izmaksas nav ierēķinātas.

      Bez tam… Å Ä·iet, Nolauz Kļaviņu ir vienlaikus gan spožais, gan arÄ« – paradoksāli – ne visai veiksmÄ«gais piemērs.

      Taisot kampaņu paÅ”i priekÅ” sevis, Inspired radÄ«ja tieŔām spožu sākumu. Bet pa vidu veselu mēnesi ilgs caurums… Nu vismaz jocÄ«gi. MērÄ·i Å”ai publiskajai kampaņai bija tikai pieņemt darbā vienu speciālistu? Un to visā nopietnÄ«bā apgalvo mēdiju aÄ£entÅ«ra? Å Ä·iet, profesionāļiem vajadzētu bÅ«t dzirdējuÅ”iem tēzi, ka “katra publiska parādÄ«Å”anās (vai arÄ« mēnesi ilga neparādÄ«Å”anās) veido tēlu un reputāciju”?

      Aizdomas, ka pēc tieŔām spoža sākuma ieslēdzās princips “klients (kāds cits klients, ne paÅ”i) pirmajā vietā” un paÅ”u kampaņa gana sistemātiski turpināta netika. Citiem vārdiem – “kurpniekam savus zābakus pabeigt nebija laika”. VarbÅ«t arÄ« reklāmistiem priekÅ” labas un akurāti pabeigtas kampaņas labāk bÅ«tu noalgot ārēju aÄ£entÅ«ru?

      Jācer un jānovēl, ka Ŕīs kampaņas “skaistais Case Study” bÅ«s tieŔām spožā iesākuma cienÄ«gs!

  5. KI says:

    Protams!
    Twitter popularitāte Latvijā ir tikai bērna autiņos.Tas, ka Twitter ir galvenais info avots, tā var Ŕķist tikai paÅ”iem twiterētājiem, kuri tur ir noslÄ«kuÅ”i kā citā pasaulē.

    Lai veicās tiem, kuri, vēloties uzrunāt lielu auditoriju, mēdiju plānā iekļāvuÅ”i twitteri kā galveno kanālu! šŸ™‚

    • Karlis says:

      Runājot ar plaŔām auditorijām Twitter neder. Latvijā nav vairāk par 40K lietotājiem un arī liela daļa no tiem nav ikdienā aktīvi.

      Bet ar dažām auditorijām Twitter var bÅ«t efektÄ«vākais, ja pat ne vienÄ«gais puslÄ«dz efektÄ«vais kanāls. Lielā mērā tas attiecas uz viedokļu lÄ«deru uzrunāŔanu.

      • KI says:

        Ja vien tēmas viedokļa līderi tusē twitterī.

        Diez vai Latvijas lauksaimniecības viedokļa līderi tur ir atrodami:)

        • Karlis says:

          PiekrÄ«tu Tavam komentāram – ne visu tēmu viedokļi lÄ«deri ir TwitterÄ« meklējami. “Ārpus-RÄ«gas-dzÄ«vojoÅ”ie” varētu bÅ«t piemērs tiem, kurus TwitterÄ« meklēt ir mazāk iemesla.

          Tev ir precÄ«zi komentāri! Nez – kādā industrijā rosies pati? Un kādēļ slēpies aiz pseidonÄ«miem? šŸ™‚

      • KI says:

        Ir vēl nabadzÄ«gāk. 34 tk reÄ£istrējuÅ”ies twiter lietotāji LV, un tikai 12tk aktÄ«vi. Tā stāsta LETA.

        • Karlis says:

          Negrasos apstrīdēt LETAs piedāvātoTwitter statistiku. Cik, Tavuprāt, Latvijā ir patiesu un vispāratzītu viedokļu līderu?
          10? 20? 50?

          Man ir sajÅ«ta, ka, lai sasniegtu Å”o ļoti ierobežoto kopumu, Twitter ir gaužām efektÄ«vs rÄ«ks! Mans minējums bÅ«tu – efektÄ«vāks par vairumu citu kanālu!

  6. KI says:

    Pirmo reizi redzu tādu “nolauzklavinu.lv”, un arÄ« tāds “mini(sazinkas).lv” nav redzēts.
    Kas tās par nozares autoritātēm? Ä»autiņi, kuri Å”iverē pa www vietās, kuras apmeklē 10% LV interneta lietotāju? Vai cilvēki, kuri ziņas izplatÄ«Å”anai bija iebudžetējuÅ”i kanālu apkalns.lv?

    • Karlis says:

      Kādu mirkli ar mārketinga ļautiņiem saistÄ«tā Latvijas Twitter stÅ«rÄ« “Nolauz Kļaviņu” bija gluži vai apnÄ«kstoÅ”s. UztaisÄ«t Ŕādu Notikumu no vienas pozÄ«cijas banālas rekrutÄ“Å”anas ā€“ respektējami! Tiesa ā€“ Inspired Å”obrÄ«d muļļā kampaņas nobeigumu. Mājas lapa nav atjaunota krietni ilgi. Un nevar saprast, kas ar projektu ir noticis.

      Ar kādiem ļautiņiem runājos pirms Ŕī ieraksta? PārÄ«tis Latvijas TOP komunikācijas aÄ£entÅ«ru vadÄ«tāji.

      Ja apmeklē 10% LV interneta lietotāju ā€“ tās jau ir Å«ber-prominentas lapas. No galvas statistiku tik labi nepārzinu, tomēr man ir aizdomas, ka varētu bÅ«t ne vairāk par duci lapu, kuras apmeklē vairāk nekā 10% LV interneta lietotāju.

      Ziņas izplatÄ«Å”anai ļaudis iebudžetējuÅ”i apkalns.lv?ā€¦
      Šo es uzskatīŔu par komplimentu savam blogam!

Leave a Reply to alens Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *