Kā mainīt pasauli?

Ja prezentējam vai pārdodam, visbiežāk cenÅ¡amies veicināt savu, savu auditoriju vai organizāciju mērÄ·u sasniegÅ¡anu. Citiem vārdiem – cenÅ¡amies ar uzrunu radÄ«t izmaiņas.

Izmaiņas kā runātāja izaicinājumu un mērķi pieminēja jau antīkajā kultūrā. Leģendas vēsta, ka Cicerons gan esot mācējis skaisti runāt, toties Dēmostēns radījis iedvesmu lietas mainīt. Tomēr vai vēlamās pārmaiņas sasniegt izdodas vienmēr?

Ikdienā uzstājoties un mācot publiski uzstāties citus, esmu piedzÄ«vojis atskārsmes, kuras ir pretrunā ar vispārpieņemtām “patiesÄ«bām” par uzstāšanos.

Bildes ir stāstošākas par skaitļiem. Vairums prezentāciju ir pārpildītas ar skaitļiem, grafikiem un racionāliem pamatojumiem. Skolās esam mācīti domāt analītiski un bez ciparu gūzmas baidāmies pasaules acīs izskatīties nenopietni?

Rādiet bildes! ArÄ« tikai stāstot, varat klausÄ«tājiem zÄ«mēt vizuālas ainas, un tas pārliecinās vairāk nekā sausi cipari. Jau Aristotelis teicis: “Dvēsele domā attēlos.” Ja vēlaties panākt izmaiņas, rezultatÄ«vāk bÅ«s ar bildēm uzrunāt klausÄ«tāju dvēseles, ne apelēt pie snaudoÅ¡i skeptiskā analÄ«tiÄ·a katrā no mums.

Emocijas ir jaudÄ«gākas nekā fakti. Vai esi pieredzējis, ka informācija un fakti mainÄ«tu cilvēkus? Nu, piemēram – “BenzÄ«na cenai sasniedzot X santÄ«mus, Jānis kļuva savādāks.” Vai arÄ« – “RÄ«gas Dinamo uzvara darÄ«ja mani labāku.” SmieklÄ«gi, vai ne?

Emocijas ir ceļš uz izmaiņām. Fakti iekšējas izmaiņas nerada. Tamdēļ… radiet emocijas un rādiet emocijas! Izmaiņas auditorijās bÅ«s spēcÄ«gākas un precÄ«zākas.

Bet, ja netici… aizej uz Jauno RÄ«gas teātri, papēti kā Andris KeiÅ¡s veido Otello!

Ziņa ir bÅ«tiskāka par precizitāti. Skolā māca, ka burtiņiem jābÅ«t vienādā slÄ«pumā, bet aritmētikas atbildēm – precÄ«zām lÄ«dz otrajam ciparam aiz komata. Tomēr es neesmu sastapis situācijas, kurās ziņas formālā precizitāte mainÄ«tu auditorijas, viņu emocijas vai lēmumus.

Precizitāti un atbildes pilnīgumu atstāj tiesu spriedumiem! Piemini, ka pastāv izņēmumi, bet šoreiz par tiem nerunāsiet! Izstāsti ziņas morāli! Un tas iedarbosies precīzāk nekā pēc skolas kritērijiem it kā pareiza atbilde.

Secinājumi?

Džons Kenedijs teica, ka “mazākais pieļaujamais iemesls lai teiktu runu, ir mērÄ·is mainÄ«t pasauli”. Ikdienas dzÄ«vē nav tā, ka ikviena runa mainÄ«tu pasauli. Bet, ja vēlaties savās auditorijās panākt izmaiņas, izvirziet ambiciozus izmaiņu mērÄ·us un netēlojiet sausus grāmatvežus!

Zīmējiet bildes! Veidojiet emocijas! Būvējiet ziņu! Un formālo korektumu atstājiet drukātām papīra atskaitēm! Jo sausos faktus auditorijas jebkurā gadījumā interpretēs tā, kā pašas emocionāli vēlēsies.

  • Kādiem principiem, komunicējot ar apkārtējiem, seko Tu?
  • Kādiem lÄ«dzekļiem izmaiņas ir panākuÅ¡i efektÄ«vi komunicētāji Tev lÄ«dzās?
This entry was posted in Komunikācija and tagged , . Bookmark the permalink.

Iesaki:



4 Responses to Kā mainīt pasauli?

  1. Inga says:

    Kāpēc jāsarežģī dzÄ«ve ar kaut kādiem skaitļiem , ja to var izdarÄ«t vieglāk un saprotamāk… ar bildēm :)
    Manas domas – ka lÄ«knes un skaitļi nevarēs aiznest to domu un ideju , KĀ TO VAR IZDARĪT LABĀK , lai Å¡Ä« lÄ«kne izskatÄ«tos skaistāka.Tā ir tikai sausa statistika …

    • Karlis says:

      Atliks viens pieminēt, ka šī ir manai izpratnei tuva doma.

      Nez, kādi būtu tie cipari vai kā noformējami būtu grafiki, lai tie paustu kādas situācijas vai notikuma morāli?

      Mans pieņēmums – tas varētu bÅ«t vai nu ļoti grÅ«ti vai arÄ« neiespējami. Toties ar attēlu paust situācijas morāli var gluži vienkārÅ¡i un efektÄ«vi! :)

  2. Ieva says:

    īsti nepiekritīšu. pa lielam attēli, protams, runā vairāk nekā 1000 vārdi, bet cilvēki ir dažādi, un, piemēram, mani vairāk uzrunā grafiki/skaitļi/argumenti nevis krāsaini attēli. tā ir.

    • Karlis says:

      Sveicināta, Ieva!

      Cilvēki ir dažādi. Un dažiem skaitļi tiešām ir ļoti nozÄ«mÄ«gi. Bet runājot par bildēm…

      Svarīgākais nosacījums bildes iedarbībai tomēr ir bildes atbilstība. Ja izmantotā bilde būs piemeklēta precīzi, būs ļoti maz cilvēku, uz kuriem tiešām atbilstoši piemeklēta bilde atstās mazāku iespaidu kā līknes un grafiki.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>