Kā novērst bailes uzstājoties?

Kā novērst bailes uzstājoties?

Ikviens publisks runātājs „zina”, ko un kā vēlas prezentēt. Tomēr, kad pienāk prezentācijas mirklis, vairs nav tik vienkārši. Vairums cilvēku uztraucas, minstinās un stomās. Dažkārt nervoza prezentācija rada vairāk problēmu nekā bijis iepriekš.

Kā šādas situācijas novērst? Kā kļūt par prezentētāju, kuru visi apbrīno?

Par savām prezentācijām saņēmis gana daudz komplimentu un mācot publisku uzstāšanos arī citiem, pirms prezentācijām es joprojām uztraucos. Būtībā – jā, man ir bail! Pirms katras uzstāšanās. Tomēr es nepārdzīvoju šīs bailes. Šķiet, bīstamāks varētu būs mirklis, kad vairs nebaidītos: kas tad mani motivētu pietiekami sagatavoties?

Pirmais solis: Ieraugiet, ka bailes uzstājoties nav kas nenormāls vai vienmēr negatīvs! Savā ziņā bailes ir atbildības sajūta, kas liek kārtīgi sagatavoties un būt pietiekami kvalitatīviem. Vai tas būtu kas nelāgs?

Otrais solis: Viens no psihes paradoksiem – mēs nevaram bailes no apziņas vienkārši “izstumt”. Nav iespējams no uzmanības kaut ko “dabūt laukā”, tā vietā atstājot “tukšumu”, tomēr gluži sekmīgi iespējams “baiļu vietu un laiku” aizstāt ar citu aktivitāti. Kā tieši?

Līdz šim baiļu noslogoto enerģiju nodarbini ar detalizētu un pa sekundēm pārdomātu plānu – ko tieši un kurā prezentācijas mirklī darīsi! Piemēram: a) “ievadteikums būs tāds”; b) “uz nākamo slaidu pāriešu šādi”; c) “tēmas fokusu definēšu ar šādu apgalvojumu”; d) “mirklī X auditoriju varētu iesaistīt ar šādu jautājumu”; e) “slaidā Y ir daudz informācijas, uz to nedrīkst “aizķerties””utt..

Ja plāns attiecībā uz risinās ikvienu prezentācijas mirkli būs pietiekami detalizēts, baidīties vienkārši nebūs laika. Tomēr šim plānam “jābūt galvā” – urbšanās teksta lapiņā situāciju labāku nedarīs.

Trešais solis: Neviens tikai prātā radīts plāns nebūs reālistisks. Lai prezentācija izdotos, pirms “īstā izgājiena” sadomātais plāns ir divas reizes jāizmēģina. Piedevām – jāizmēģina nevis “skaļi runājot pret monitoru/sienu”, bet gan prezentējot “dzīvai” izmēģinājuma auditorijai.

Auditorija var arī nebūt prezentācijas tēmas speciālisti. Vari prezentēt vecaimammai vai dēlam. Esmu savas prezentācijas izmēģinājis, rādot nakts vidū izsaukta taksometra šoferim. Nopietni! Bez jokiem! Tas notika, šķiet, divas stundas pēc pusnakts, kamēr auto stāvēja uz ielas ar ieslēgtu laika skaitītāju. (Otra cilvēka patērētais laiks ir jāatlīdzina!)

Kāpēc izmēģinājumiem ir jābūt diviem?

  • Pēc pirmā šķitīs, ka visa prezentācija jāpārtaisa; neesiet par šo sajūtu pārsteigti, pamanītās izmaiņu nepieciešamības vienkārši ir jāīsteno;
  • Pēc otrā mēģinājuma izmaiņas nebūs tik dramatiskas, ārēji vērotāji varbūt pat nepamanīs izmaiņas, bet pašam būs daudz lielāka pārliecība par ievadvārdiem, pārejām no slaida uz slaidu, laika plānu utt;
  • Esmu veicis arī trīs mēģinājumus, bet manā pieredzē trešais būtiskas izmaiņas vai konkrētās prezentācijas uzlabojumus vairs nenes – laiks un enerģija tiek tērēta, bet vērtīga ieguvuma vairs nav.

Būtiska nianse – to pašu prezentāciju nav iespējams divas reizes izmēģināt ar tiem pašiem klausītājiem. Ja “izmēģinājuma auditorijas” vajadzībai ir sarunājami divi draugi, pirmo reizi prezentē tikai vienam no viņiem, pēc tam – tikai otrajam.

Vai es pats šim ticu? Uzskaitītie nav vienīgie labai prezentācijai svarīgie noteikumi un ir gana daudz vēl citu, šajā ierakstā neapskatītu veidu kā “norakt” jebkuru prezentāciju. Tomēr šeit izklāstīto gatavošanās plānu joprojām izmantoju pats (šo blogu lasoši “taksisti” neļaus samelot) pirms katras nozīmīgas prezentācijas. Man tas palīdz. Ceru, palīdzēs arī Tev!

  • Vai esi piedzīvojis “bailes no uzstāšanās”?
  • Kādas “receptes” baiļu mazināšanai izmanto Tu?

Karlis

Website:

2 comments

Pārvari bailes no publiskas uzstāšanās! | Vai tu Nipaa?

[…] Baiļu pārvarēšanai noteikti palīdzēs arī dziļa elpošana. Bailes izraisa adrenalīna pastiprinātu izdalīšanos līdz ar to elpošana kļūst seklāka un straujāka. Taču dziļa elpošana palīdzēs nomierināties, kā arī smadzenes saņems pietiekamā daudzumā skābekli. Kopā ar dziļu elpošanu nevajag aizmirst, ka mierīgāku un pārliecinošāku uzstāšanos nodrošina arī lēna un izteiksmīga runa, kuras laikā jāievēro pauzes. Protams, arī pauzēm nevajag būt pārāk garām. Dziļa elpošana novērsīs balss drebēšanu, bet lēna un mierīga runa neļaus tik bieži pārteikties, kā arī runa nebūs haotiska. Runas laikā nevajag kautrēties pārvietoties, jo šādā veidā tiks patērēta enerģijas deva, kas cilvēku arī nomierinās. […]

Tweets that mention Kā novērst bailes uzstājoties? | Kārlis Apkalns -- Topsy.com

[…] This post was mentioned on Twitter by Eva Skujiņa, Kārlis Apkalns. Kārlis Apkalns said: Bailes uzstājoties: tās pasargā no nevērības! http://bit.ly/hZuOR7 @apkalnsLV par prezentēšanu. […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *