Jebkura iemaņa piecos soļos

Pirms kāda laika sev izvirzīju mērķi: pievarēt “Half Ironman” triatlona distanci (peldēšana 1,9km, velobraukšana 90km, skriešana 21km). Šī apņemšanās nebūtu īpašas pieminēšanas vērta, ja ne viena nianse: tobrīd es nemācēju peldēt. Ja precīzāk – “suniski” uz ūdens es turējos. Taču “suniski turēties uz ūdens” nav veids, kā pievarēt 1,9km (tas ir aptuveni četras reizes pāri Daugavai pie Zaķusalas).

Kādas bija manas turpmākās rīcības?

Es sameklēju treneri un sāku trenēties. Reizi pēc reizes. Nedēļu pēc nedēļas. Mēnesi pēc mēneša. Nu jau vairāku gadu garumā. Iznākums?

Sākot būvēt iemaņas, kuras man līdz četrdesmit gadu vecumam bija pilnīgi svešas, esmu sapratis soļus, kuri palīdz sistemātiski veidot iemaņas jebkurā jomā.

Pirmais solis: Apzināties procesa elementus

Nav tāda viena darbība – peldēt. Peldēšana sastāv no vairākiem elementiem. Pozīcija uz ūdens. Rokas pārcēliens. Īriens. Galvas pagrieziens ieelpai. Peldēšanas stilam atbilstoša kāju darbība.

Lai elementus varētu izstrādāt, vispirms tie ir jāapzinās!

Vairums cilvēku, pat tie, kuri kādas lietas dara labā līmenī, precīzi identificēt savu esošo vai veidojamo iemaņu elementus nespēj. Pārdevēji nevar atbildēt, kādi rīcību un iemaņu elementi noved pie vēlamā iznākuma. Vadītāji labprāt runā par netveramo “zvaigžņu sasniegšanu” vai “līdera harizmu”, jo atzīt savu nespēju identificēt racionālās vadītāja lomas un darbības varētu nebūt patīkami.

Otrais solis: Procesa elementus precīzi izpildīt

Peldēšanas elementus man pastāstīja treneris. Ja treneris parāda vai es pats YouTube apskatos to “pareizo īrienu” vai “pozīciju uz ūdens”, tas vēl nenozīmē, ka tūlīt būšu spējīgs to arī īstenot dzīvē.

Un mēs sākām tos elementus atstrādāt. Pa vienam. Lēnām. Pakāpeniski. Brīžiem – nogurdinoši. Līdz mirklim, kurā treneris teica: “Vingrinājumos tev viss sanāk!”

Līdzīgi tas notiek ar jebkurām biznesa iemaņām. Vadīšanas vai jebkura cita iemaņu kursa apmeklēšana negarantē, ka cilvēks nākamajā dienā būs attiecīgās tēmas meistars. Vairumā gadījumu starp stadiju “zinu šos elementus un vingrinājumus” un stadiju “šo elementu pārvaldīšanu esmu gatavs nodemonstrēt” ir grūti pārvarama aiza.

Trešais solis: Savienot elementus vienotā kopumā

Vingrinājumi vai atsevišķu elementu izpilde nav pašmērķis. Mērķis ir vingrinājumos trenētos elementus savienot kopīgā procesā. Tomēr šī savienošana nav vienkārša un pašsaprotama.

Kaut kas neizdodas pēc iepriekš izpildīta sarežģītāka elementa. Citas lietas pirmajā baseina nogrieznī izdodas, bet, kad jau esi nedaudz noguris, ceturtajā vai sestajā baseinā pēkšņi vairs nesanāk. Dažkārt sarežīta ir pārslēgšanās no viena elementa uz nākamo, citos gadījumos – nav skaidrs, kurā tieši brīdī šī pārslēgšanās būtu jāveic.

Gluži kā biznesā, ne?

Ceturtais solis: Uzraudzīt un uzlabot procesu

Kad nu cilvēks kādu iemaņu ir pilnībā apguvis un iemācījies to arī “ieslēgt-izslēgt”, nākamais solis ir izveidot kritērijus un mehānismus iemaņas un procesa ikdienas uzraudzīšanai un uzlabošanai.

Vienkāršākais solis ir mērīt rezultātu un arī procesu raksturojošus lielumus. Sportā tie var būt laika sasniegumi, gaitas grafiki vai kādi atsevišķus iemaņu elementus raksturojoši rādītāji. Biznesā šīs pašas lietas mēdz saukt par darbības mērāmajiem rādītājiem (key performance indicators – KPI). Būtība ir gaužām līdzīga.

Ja rezultāti vēlamo dinamiku neuzrāda, jāsāk pētīt process. Pašam izsekot visām izpildījuma niansēm ir grūti vai neiespējami, tāpēc sportā arī pieredzējuši sportisti strādā trenera vadībā.

Biznesa vidē bieži tiek pieņemts, ka cilvēks visam varot izsekot pats. Praksē tas ne vienmēr notiek sekmīgi, tāpēc arī sasniegtie rezultāti ir – kā nu kurā gadījumā.

Piektais solis: Iemācīties iemaņas “ieslēgt” un “izslēgt”

Kad kontrolētā vidē, piemēram, baseinā un trenera uzraudzībā izdodas savienot visus līdz apnikumam drillētos elementus vienotā procesā, tie ir svētki. Tomēr no šiem “baseina svētkiem” ir tikai nosacīts ieguvums reālajai dzīvei, jo praksē iegūtās iemaņas netiek izmantotas kontrolētā un labvēlīgā vidē. Triatlona distancē neviens neuzrauga, kā un vai vispār tu iesildījies – pēc starta šāviena daži desmiti vai simti lec ūdenī un mēģina tikt uz priekšu, kamēr apkārtējie sit, sper un burtiski peld pāri galvai.

Biznesa praksē vajadzīgās iemaņas ir jāspēj “ieslēgt” bez iesildīšanās, vienā mirklī pēc “starta šāviena”. Efektīvi prezentēt ir jāsāk ar ar pirmo sekundi auditorijas priekšā, efektīvi pārdot ir jāsāk ar tieši tajā sekundē, kurā ir nepieciešams Klientam nodot kādu impulsu, bet vadītājam ir jāspēj virzīt sava komanda 24/7 režīmā. Arī tad, ja apkārtējā vide ir nelabvēlīga. Ja vide prezentācijai nav ideāla. Ja tirgū ir daudzi konkurenti. Ja vadītājs kādā mirklī ir noguris.

Svarīgs, bet bieži aizmirsts solis, īpaši biznesa jomā – spēja iegūtās iemaņas arī “izslēgt”.

Draugu ģimenē mazdēls reiz omei – pasniedzējai ar 50 gadu darba stāžu – teica: “Es gribu, lai tu ar mani runā, kā ome, nevis kā skolotāja.” Skolotāji nemāk “iznākt no skolas”, aktieri nemāk “iziet no lomas”, bet vadītāji un pārdevēji, par lielu apgrūtinājumu apkārtējiem, turpina “vadīt” vai “pārdot” arī mājās un ciemos esot.

 

Es nezinu, kad un vai vispār pievarēšu “Half Ironman”. Bet piecu soļu Iemaņu apgūšanas process, kuru ieraudzīju treniņu procesā, man šķiet gana vērtīgs, lai savu triatlona ceļu es uzskatītu par sekmīgu un noderīgu.

Kādiem soļiem iemaņu apgūšana ir notikusi Tavā dzīvē?

This entry was posted in Lēmumi, Motivācija, Vadība. Bookmark the permalink.

Iesaki:



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>