Kā prezentēt biznesa ideju?
Šobrīd Latvijā ik dienas tiek prezentēts vairāk biznesa ideju nekā jebkad iepriekš. Kā panākt, lai vērtētāji uztvertu un atbalstītu tieši Tavu ideju?
Pirmkārt, formulē Vienu Lielo Argumentu, kurš liek ticēt, ka ideja dzīvos! Visbiežāk Arguments (ja tāds vispār ir) slēpjas kādā no trijiem “lauciņiem”:
- būtiska un konkurentu nerisināta vai slikti risināta klientu vajadzība;
- īpašas komandas vai kompānijas kompetences;
- unikāls aizsākamās kompānijas biznesa modelis.
Neracionāla “iemīlēšanās savā idejā” ir izsenis pazīstama uzņēmēju slimība. Panākt, lai Arguments tiešām būtu Liels un Īpašs, ir nopietns izaicinājums. Kad to izdodas sasniegt, Argumentu nepieciešams ikvienā idejas prezentācijā izklāstīt ļoti rūpīgi!
Otrkārt, izstāsti savu ideju cilvēkam, kurš par to neko nezina! Tad pārbaudi “klusos telefonus” – uzzini, cik daudz un ko tieši klausītājs par Tavu ideju spēj pastāstīt nākamajam cilvēkam. “Tālāk nodotais rezultāts” varētu būt nopietna viela pārdomām. Ja klausītājs uztvēris nav daudz vai nav uztvēris precīzi, esi stiprs un pieņem – visticamāk, tā ir neriktīgas prezentācijas, nevis neriktīga klausītāja problēma.
Reālā prezentācija vienmēr ir lēnāka kā izmēģinājumi. Pārliecinies, ka izmēģinājuma situācijā spēj noprezentēt dažas minūtes ātrāk nekā plānots “īstajā reizē”.
Treškārt, parādi vērtētājiem, ka esi rūpīgi izpildījis “mājas darbu”: tirgus potenciāla un konkurentu izpēti, vajadzības analīzi un risinājuma atbilstību tai, finanšu plūsmu aplēses un rentabilitātes perspektīvas, komandas kompetences, biznesa izaugsmes plānus, risku vadību un operāciju pārtraukšanas scenārijus utt. u.t.jpr.! BET… Neliec auditorijai visu info klausīties. Vērtētājiem ir svarīgi, vai prezentētājs ir paveicis “mājas darbu”, bet vismaz sākotnēji neinteresē visas detaļas.
Ir vērts sagatavot informāciju, ātri slaidus parādīt, taču bieži labāk ir tos detalizēti nestāstīt. Ja vērtētājiem būs interese, viņi pajautās. Gatavas un precīzas atbildes tiek uztvertas atvērtāk un pozitīvāk nekā gari un neaicināti prezentētas informācijas blāķi.
Vai ar šiem trijiem punktiem sekmīgai prezentācijai pietiek? Visticamāk – nē. Tomēr šis saraksts varētu būt labs iesākums. Kur tālāk meklēt noderīgus padomus?
Turpini ar Guy Kawasaki video vai rakstiem par biznesa ideju prezentēšanu! Pēc tam – Google ar meklēšanas vārdiem “business idea presentation“, “venture capital pitch“.
Veiksmi prezentācijā un tai sekojošā biznesā!
- Vai esi redzējis svešu ideju prezentācijas? Kāds bija iespaids? Kāpēc?
- Vai esi biznesa idejas prezentējis pats? Kādi bija izaicinājumi un rezultāts?
Vigants
… es pats vienmēr esmu apgalvojis, ka bīstamākais, kas var atgadīties ir “iemīlēties biznesa idejā” … tās ir riktīgas lamatas. 🙂 Bet ir tik grūti noturēt fokusu uz racionālo neiemīloties ilgi lolotā idejā…