Kā mainīt pasauli?

Kā mainīt pasauli?

Ja prezentējam vai pārdodam, visbiežāk cenšamies veicināt savu, savu auditoriju vai organizāciju mērķu sasniegšanu. Citiem vārdiem – cenšamies ar uzrunu radīt izmaiņas.

Izmaiņas kā runātāja izaicinājumu un mērķi pieminēja jau antīkajā kultūrā. Leģendas vēsta, ka Cicerons gan esot mācējis skaisti runāt, toties Dēmostēns radījis iedvesmu lietas mainīt. Tomēr vai vēlamās pārmaiņas sasniegt izdodas vienmēr?

Ikdienā uzstājoties un mācot publiski uzstāties citus, esmu piedzīvojis atskārsmes, kuras ir pretrunā ar vispārpieņemtām “patiesībām” par uzstāšanos.

Bildes ir stāstošākas par skaitļiem. Vairums prezentāciju ir pārpildītas ar skaitļiem, grafikiem un racionāliem pamatojumiem. Skolās esam mācīti domāt analītiski un bez ciparu gūzmas baidāmies pasaules acīs izskatīties nenopietni?

Rādiet bildes! Arī tikai stāstot, varat klausītājiem zīmēt vizuālas ainas, un tas pārliecinās vairāk nekā sausi cipari. Jau Aristotelis teicis: “Dvēsele domā attēlos.” Ja vēlaties panākt izmaiņas, rezultatīvāk būs ar bildēm uzrunāt klausītāju dvēseles, ne apelēt pie snaudoši skeptiskā analītiķa katrā no mums.

Emocijas ir jaudīgākas nekā fakti. Vai esi pieredzējis, ka informācija un fakti mainītu cilvēkus? Nu, piemēram – “Benzīna cenai sasniedzot X santīmus, Jānis kļuva savādāks.” Vai arī – “Rīgas Dinamo uzvara darīja mani labāku.” Smieklīgi, vai ne?

Emocijas ir ceļš uz izmaiņām. Fakti iekšējas izmaiņas nerada. Tamdēļ… radiet emocijas un rādiet emocijas! Izmaiņas auditorijās būs spēcīgākas un precīzākas.

Bet, ja netici… aizej uz Jauno Rīgas teātri, papēti kā Andris Keišs veido Otello!

Ziņa ir būtiskāka par precizitāti. Skolā māca, ka burtiņiem jābūt vienādā slīpumā, bet aritmētikas atbildēm – precīzām līdz otrajam ciparam aiz komata. Tomēr es neesmu sastapis situācijas, kurās ziņas formālā precizitāte mainītu auditorijas, viņu emocijas vai lēmumus.

Precizitāti un atbildes pilnīgumu atstāj tiesu spriedumiem! Piemini, ka pastāv izņēmumi, bet šoreiz par tiem nerunāsiet! Izstāsti ziņas morāli! Un tas iedarbosies precīzāk nekā pēc skolas kritērijiem it kā pareiza atbilde.

Secinājumi?

Džons Kenedijs teica, ka “mazākais pieļaujamais iemesls lai teiktu runu, ir mērķis mainīt pasauli”. Ikdienas dzīvē nav tā, ka ikviena runa mainītu pasauli. Bet, ja vēlaties savās auditorijās panākt izmaiņas, izvirziet ambiciozus izmaiņu mērķus un netēlojiet sausus grāmatvežus!

Zīmējiet bildes! Veidojiet emocijas! Būvējiet ziņu! Un formālo korektumu atstājiet drukātām papīra atskaitēm! Jo sausos faktus auditorijas jebkurā gadījumā interpretēs tā, kā pašas emocionāli vēlēsies.

  • Kādiem principiem, komunicējot ar apkārtējiem, seko Tu?
  • Kādiem līdzekļiem izmaiņas ir panākuši efektīvi komunicētāji Tev līdzās?

Karlis

Website:

4 comments

Inga

Kāpēc jāsarežģī dzīve ar kaut kādiem skaitļiem , ja to var izdarīt vieglāk un saprotamāk… ar bildēm 🙂
Manas domas – ka līknes un skaitļi nevarēs aiznest to domu un ideju , KĀ TO VAR IZDARĪT LABĀK , lai šī līkne izskatītos skaistāka.Tā ir tikai sausa statistika …

    Karlis

    Atliks viens pieminēt, ka šī ir manai izpratnei tuva doma.

    Nez, kādi būtu tie cipari vai kā noformējami būtu grafiki, lai tie paustu kādas situācijas vai notikuma morāli?

    Mans pieņēmums – tas varētu būt vai nu ļoti grūti vai arī neiespējami. Toties ar attēlu paust situācijas morāli var gluži vienkārši un efektīvi! 🙂

Ieva

īsti nepiekritīšu. pa lielam attēli, protams, runā vairāk nekā 1000 vārdi, bet cilvēki ir dažādi, un, piemēram, mani vairāk uzrunā grafiki/skaitļi/argumenti nevis krāsaini attēli. tā ir.

    Karlis

    Sveicināta, Ieva!

    Cilvēki ir dažādi. Un dažiem skaitļi tiešām ir ļoti nozīmīgi. Bet runājot par bildēm…

    Svarīgākais nosacījums bildes iedarbībai tomēr ir bildes atbilstība. Ja izmantotā bilde būs piemeklēta precīzi, būs ļoti maz cilvēku, uz kuriem tiešām atbilstoši piemeklēta bilde atstās mazāku iespaidu kā līknes un grafiki.

Atbildēt uz Inga Atcelt atbildi

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *