Iesācēju pārdrošība

Iesācēju pārdrošība

Viena no bīstamākajām apmācību plānošanas kļūdām – nepietiekama laika veltīšana konkrēto zināšanu vai iemaņu apguvei. Visbiežāk tā izpaužas kā mācību plānotāju “uzvarošā ideja”: “izdarīsim trīs dienu darbu divās dienās”, “divu dienu darbu pusotrā”, bet dienas laikā paveicamo “nedaudz saspringsim un apgūsim trijās stundās”.

Bīstamākās sekas pat nav fakts, ka šajā mēģinājumā “mācību laiku ietaupījušie” dalībnieki aktuālos rīkus neapgūs. Bīstamākais ir tas, ka, kaut ko “virspusēji apgrābstījuši”, šie cilvēki konkrētās tēmas apguvei atkārtoti ķerties klāt vairs nevēlēsies, jo viņi būs pārliecināti, ka “šo mēs jau zinām”. Piedevām, šis “māku, māku” iesākas ilgi pirms tam, kad cilvēks konkrētās iemaņas ir apguvis praktiski pielietojamā un labumu nesošā līmenī.

Līdz šim šo fenomenu biju savā praksē novērojis un Klientus no “izdarīsim visu ātrāk” kļūdas centies atrunāt. Taču ŠEIT iepriekš aprakstītajam mehānismam atradu cienījamā Harvard Business Review zinātnisku apliecinājumu.

Kā to aprakstījuši klasiķi…
Lielākais šķērslis uz kaut kā apguvi nav nezināšana. Lielākais šķērslis uz kaut kā apguvi ir pāragra šķietamība, ka šo jau mākam.

Un vēl viena patiesība…
Starp “zinu, zinu” un “varu izdarīt” visbiežāk ir (izdarītā darba un veltītā laika) aiza.

Kādās situācijās iesācēju pārdrošību savā praksē esi novērojis Tu?

Karlis

Website:

Leave a Reply

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *